Škála odlišnosti
Cíl: uvědomit si dimenze, podle kterých posuzuji odlišné kultury, a pod–
pořit hravý pohled na realitu a netradiční uspořádání světa.
Klíčové kompetence: poznatky o cizí kultuře (přiblížit se způsobu myš–
lení v cizí kultuře, správně analyzovat chování příslušníka cizí kultury, uvě–
domit si rozdíly mezi vlastní a cizí kulturou); afektivní kompetence inter–
kulturní senzitivita (posílit citlivost vůči cizí kultuře).
Cílová skupina: individuálně nebo v menších skupinách, větší skupiny
pracují výběrovým sdílením prezentace dobrovolníků, od 15 let, interkul–
turní skupina.
Čas: 60 minut (dle složení účastníků skupiny a jejich počtu).
Pomůcky: tužka a papír, popř. mince nebo jiné drobné předměty.
Postup: Trenér uvede techniku tím, že na tabuli nakreslí obrys jedné
země účastníka ze skupiny. Poté namaluje přímku se sedmi stupni
a zadá pokyny. Zdůrazní to, že vnímání odlišnosti může být posuzová–
no z různých úhlů. Jaký klíč k vytvoření škál si účastník vybere, je zce–
la na něm.
Vytvořte škálu se sedmi stupni (na papír nebo pomocí předmětů).
Na čtyřce se teď nachází vaše kultura. Zkuste vymyslet, která kultura
(kultury) by zaujímala(y) pozici na bodu jedna škály. Která kultura (kultu–
ry) by zaujímala(y) bod sedm?
Můžete je napsat na papír, který přisunete k jednotlivým bodům (viz
obrázek).
Diskuse (vyhodnocení) příklady otázek pro moderování diskuse:
(Je dobré, aby si vlastní odpovědi zapisovali účastníci na papír.)
Které kultury jste vybrali a proč?
V čem jsou právě tyto kultury tak daleko od té naší?
Co způsobuje, že právě tyto kultury se od nás tak liší?
Je pro vás srozumitelnější, příjemnější: kultura na bodu 7 nebo kultura na
bodu 1?
Podle jakých vlastností by se ještě kultury daly škálovat?
Výchozí instrukce lze obměnit např. následovně:
Vaše kultura se nachází na bodě 7.
Vaše kultura se nachází na bodě 1.
191
<< první stránka < předchozí stránka přejít další stránka > poslední stránka >>